Biznes

Księgowość pełna i uproszczona — czym się różnią? Poznaj rady od ekspertów z biura rachunkowego Perita Consulting!

• Zakładki: 95


Osoby zakładające działalność gospodarczą powinny wiedzieć, że istnieją dwie formy prowadzenia ewidencji księgowej — księgowość uproszona i księgowość pełna. Jakie są najważniejsze różnice pomiędzy tymi dwoma rodzajami ewidencji i kiedy wiedzieć, z której trzeba skorzystać?

Księgowość pełna

Pełna księgowość jest bardzo skomplikowanym i precyzyjnym systemem ewidencji zdarzeń gospodarczych, który jest też w pełni sformalizowany. System ten służy do analizowania, kontrolowania oraz uzyskiwania wszelkich informacji na temat sytuacji finansowej firmy nie tylko w wybranym momencie, ale i na przestrzeni określonego czasu. Księgowość pełna obowiązuje osoby prawne, jak i osoby fizyczne.

Księgowość uproszczona

Największą zaletą, jaką wyróżnia się księgowość uproszczona, jest fakt, iż system ten zwalnia przedsiębiorstwo z obowiązku posiadania ksiąg handlowych. Jak łatwo się domyślić, to o wiele tańsza i mniej skomplikowana forma prowadzenia księgowości w firmie. Jej celem jest bowiem posiadanie informacji na temat przychodów i wydatków na koniec roku obrotowego, które gromadzić można na przykład z wykorzystaniem programu typu Excel. Ta forma księgowości przeznaczona jest między innymi dla firm założonych bez wpisu do rejestru handlowego oraz takich, których zysk osiągany przez co najmniej dwa kolejne lata obrotowe wynosi mniej niż 60 000 euro. Jeśli jednak firma będzie się stale rozwijać i powiększać zyski, trzeba będzie przestawić się na księgowość pełną.

Fot. Shutterstock

comments icon0 komentarzy
0 komentarze
224 wyświetlenia
bookmark icon

Napisz komentarz…

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *